Julen är hääär..

Nyss var det sommar och jag låg på nån random gräsmatta med Greken efter ha svullat too much kebab och cola. Nu är det tydligen snart jul. Jag är lite kluven till det här om jag gillar denna högtid eller inte. Men tillslut brukar jag komma överens med min andra halva av mig själv om att paket, mat, umgänge med min älskade familj och godis i överflöd är jävligt sweet. Men, det finns ett problem.. *trumvirvel*
PENGAR. Jag har inget jobb. Jag är student. Min enda "inkomst" är studiebidraget som kommer en gång i månaden, och försvinner lika snabbt som pengarna hamnar på kontot.

Vart tar mina pengar vägen egentligen? Frågar jag mig själv så; ingen aning. Men det brukar mina föräldrar kunna svara på redan innan man frågat; smink. Men jag har kommit underfund med att det inte verkar vara så enkelt, för nu har jag knappt köpt något sådant på hur länge som helst. Men pengarna verkar likt förbannat försvinna på något mystiskt sätt. (En liten fågel viskade i mitt öra något om kebab på La Famiglia.. men shhh..) Så, HUR ska jag kunna köpa julklappar?


Här har vi den storslagna lösningen, med så (förhoppningsvis) simpel matematik att till och med Fia och Greken kommer att fatta grejen. 

- Räkna ut en budget; hur mycket cash-flow har du? Lägg ihop summan av alla dina glänsande dollarsedlar, som du med lite sorg i hjärtat, kan tänka dig att offra.
- Dela det på hur många presenter du ska handla, eller alternativt på hur många personer du skall köpa paket till.
Försök sedan att inte överskrida din väl uträknade budget. Men när du gör det (för det kommer du definitivt att göra, om du inte är världens snåljåp vill säga), tänk då på att nästa paket måste vara billigare så att det jämnar ut sig.
- Nödplan om budgeten skulle fallera totalt: 1. Skriv små lappar med t.ex "gratis storstädning av hela lägenheten", eller "baka gott fikabröd och städa undan och diska efteråt". Eller snickra ihop vad du kan åstakomma med dina stackars händer. En teckning, en tavla.. eller vafan som helst. 2. Slå in dessa paket med extra mycket omsorg. Så pass mycket att när personen som ska få paketet väl ska öppna det, får en liten bild i huvudet hur mycket du slitit bara för dennes skull (host.. snarare för att du ska dämpa din dåliga samvete).

Kommentarer
Postat av: Fia

Aahahaha, jaaa till och med jag fattade (y) :D låter som en jävligt bra lösning, ska satsa på det tror jag! Tack för tipset!

2009-12-05 @ 16:46:59
URL: http://statusfoe.blogg.se/
Postat av: estackars bilo

förlåt. men jag måste.



http://myspace.roflposters.com/images/rofl/myspace/1215601581397.jpg.[roflposters.com].myspace.jpg



2009-12-08 @ 22:40:22
URL: http://agapes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0